Soilmixing is 20 procent goedkoper, duurzaam en zorgt voor minder overlast.
Nieuws bericht Maart 2013 bron : http://www.rijnland.net/actueel/nieuws/@236712/soilmix_20_procent/
Duurzame en innovatieve methoden bij dijkverbetering
Duurzaamheid en het gebruik van vernieuwende technieken staan bij het hoogheemraadschap van Rijnland hoog in het vaandel. Innovaties maken dat het werk effectiever en vaak ook goedkoper kan worden uitgevoerd. Het gebruik van ‘Soilmix’ is één van de innovatieve methoden die gebruikt wordt bij de grote dijkverbeteringsoperatie. Daarbij is gebruik van deze methode tot 20 procent goedkoper, duurzaam en veroorzaakt minder overlast voor de omgeving.
Bij het ontwerp van dijkversterkingen zoekt het hoogheemraadschap een balans tussen de gewenste sterkte van de dijk en de levensduur van de ingreep. De dijken in Rijnlands gebied zijn veelal restanten van historische ontveningen. Waar de versterkingen veel overlast veroorzaken, bebouwde gebieden en dijken met wegen, moet de dijk voor de komende dertig jaar op orde zijn. Kades met alleen gras passen daarentegen in een onderhoudscyclus van tien jaar
Soilmixing
Soilmixing is een techniek waarbij beton wordt vermengd met de slappe veenondergrond, waardoor een stevige ondergrondse zuilenrij ontstaat. Dat is zowel goedkoper als duurzamer dan het gebruik van stalen damwanden. Daarbovenop veroorzaakt het minder overlast dan het plaatsen van de damwanden. Toepassing van kunststof uit gerecyclede flessendoppen en landbouwplastic zorgt voor een verdubbeling van de levensduur van de duizenden houten palen die de dijkversterkingen vragen. De palen gaan dan 40 jaar mee, in plaats van de 20 jaar die tot nu toe gebruikelijk was. Ook het ‘bouwen met de natuur’ door inzet van riet in plaats van stortsteen is een innovatieve maatregel. Van de toepassing van soilmix is een filmpje gemaakt. Bekijk het flimpje Soilmix op youtube. Het filmpje laat ook het gebruik van de vochtspanningsmeters zien, om verandering in de toestand van de dijk ‘live’ te kunnen zien. Als er iets mis is met de dijk dan kan dat vroegtijdig worden gesignaleerd en kunnen er tijdig maatregelen worden genomen die de veiligheid van de omgeving ten goede komen.
Het hoogheemraadschap van Rijnland versterkt in vijf jaar 135 km aan regionale keringen. Het is dertig jaar geleden dat de dijken in het gebied tussen Wassenaar, Amsterdam, IJmuiden, Alphen en Gouda een grote onderhoudsbeurt hebben gehad. Doordat de bodem daalt, moeten de dijken met een zekere regelmaat worden opgehoogd, verbreed en gestabiliseerd. Het herstelprogramma kost tot 2016 ruim 100 miljoen euro, veel minder dan bij de start was geraamd. Besparingen door innovatieve technieken en het leveren van maatwerk lopen in de tientallen miljoenen euro’s.